ما حكم العتيرة في رجب؟ – Ruling of Rajab sacrifice (`ateera)

Question:

السؤال
ما حكم العتيرة في رجب؟.

What is the ruling on sacrificing an animal for the sake of Allah in the month of Rajab?

Answer:

الإجابــة

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

قال الدكتور/ نايف بن أحمد الحمد: استحب بعض العلماء ذبح عتيرة في شهر رجب، مستدلين بحديث مخنف بن سليم رضي الله عنه قال: كنا وقوفا مع النبي صلى الله عليه وسلم بعرفات فسمعته يقول: يا أيها الناس على كل أهل بيت في كل عام أضحية وعتيرة، هل تدرون ما العتيرة؟ هي التي تسمونها الرجبية. رواه أحمد وأبو داود والنسائي والترمذي، وقال: هذا حديث حسن غريب ولا نعرف هذا الحديث إلا من هذا الوجه من حديث بن عون اهـ. وضعفه ابن حزم في المحلى وعبد الحق كما في تهذيب السنن والخطابي في المعالم وقال ابن كثير في التفسير: قد تُكلم في إسناده. اهـ.

والجمهور على أنها منسوخة بما رواه أبو هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لا فَرَعَ ولا عَتِيرَة. رواه البخاري ومسلم.

وذهب بعض العلماء كابن سيرين وأبي عبيد وإسحاق بن راهويه والشافعية إلى أن المنسوخ هو الوجوب. اهـ من رسالة أحكام شهري محرم ورجب.

ولعل الراجح هو القول بنسخ الوجوب وتخصيص ذلك بشهر رجب، مع بقاء المشروعية أو الاستحباب، وعلى هذا فالعتيرة مشروعة أو مستحبة، ولا يلزم أن تكون في شهر رجب، وهذا ما رجحه جمع من المحققين، كابن حجر فقال في فتح الباري: أخرج أبو داود والنسائي وابن ماجه وصححه الحاكم وابن المنذر عن نبيشة قال: نادى رجل رسول الله صلى الله عليه وسلم: إنا كنا نعتر عتيرة في الجاهلية في رجب فما تأمرنا؟ قال: اذبحوا لله في أي شهر كان. قال: إنا كنا نفرع في الجاهلية؟ قال: في كل سائمة فرع تغذوه ماشيتك حتى إذا استحمل ذبحته فتصدقت بلحمه فإن ذلك خير… ففي هذا الحديث أنه صلى الله عليه و سلم لم يبطل الفرع والعتيرة من أصلهما، وإنما أبطل صفة من كل منهما، فمن الفرع كونه يذبح أول ما يولد، ومن العتيرة خصوص الذبح في شهر رجب. اهـ.

وانظر الفتويين رقم: 6216، ورقم : 1745.

والله أعلم.

Answer:

All thanks be to Allah and praise and peace be upon the Prophet of Allah ﷺ and on his family and companions, to proceed:
Dr. Naif bin Ahmad al-Hamd: some of the `ulama considered it preferable to slaughter an animal (for distribution of its meat to the poor) in the month of Rajab. Proof of that is the hadith of Mikhnaf ibn Sulaym said we were standing with the Prophet on Arafat and we heard him say: “O mankind! It is obligatory on every family in every year to sacrifice an `ateera. Do you know what the `ateera is? That is what you call the Rajabiyya, (sacrifice of Rajab).” (related by Ahmad, Abu Dawud, an-Nisa’i, at-Tirmidhi)
It is said about this hadith, “It is hasan gharib (good, single-narrated) and we don’t know this hadith except as related here from the hadith of Ibn `Awan.”
Ibn Hazm considered it weak in his al-Mahalla, and Abdul-Haqq the same in his Tahdheeb as-Sunan, and similarly al-Khatabi in his al-Mu`allim, and Ibn Kathir said in his Tafsir “its isnad has been the subject of discussion [meaning its isnad is not perfect].”
And the majority (jamhour) are on the opinion that this hadith was abrogated by what was related by Abu Hurayrah (r):

The Prophet ﷺ said, “There is no fara` and no `ateera.”

And perhaps the weightiest opinion is for the abrogation of its being an obligation and its specialization in the month of Rajab, along with its still being ordered by the Shari`ah or preferred (mustahabb). Based on that the `ateera is either an obligation in Shari`ah or preferred. But it is not necessary to take place in the month of Rajab. This is what was considered the weightiest answer according to those who research and authenticize rulings, such as Ibn Hajar, who said in his al-Fath al-Bari:

Abu Dawud and an-Nisa’i and ibn Majah, as authenticized by al-Hakim and ibn Mundhir from the Companion Nabishah bin Amro who heard a man ask the Prophet : “Oh Prophet of Allah, we used to perform special qurban in the month of Rajab in the Time of Ignorance, so what do you order us?” The Prophet replied: “Sacrifice for the sake of Allah in any month you like…”
So in this hadith we see the Prophet (s) did not eradicate the fara` or the `ateera from its bases. Rather he invalidated some aspects of both. And from the fara` he eliminated it being from the firstborn and from the `ateera he eliminated the requirement it be in the month of Rajab.

And Allah knows best.

Source: http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=124541

Translated by Taher Siddiqui

This entry was posted in `Ibadat - Worship, Halal & Haram, Sunnah and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.