Question:
Assalammualaikum afwan ya sayyidi,
I have question about the meaning of Surah Al Maidah 51.
Does Islam allows Muslim to vote for non-Muslim to be in the position of governor in a Muslim majority country? even though he’s good as a leader.
Kindly need your advice. Thank you in advance.
Answer
alaykum Salam,
In the Shafi`i school according to al-Ramli in Nihayat al-Muhtaj (7:407) and its commentary by al-Shabramullusi it is the Muslims’ governmental appointment (tawliya) of a non-Muslim over them is permissible in case of necessity (darura) and the demand of public welfare (iqtida’ al-maslaha), when no competent or honest Muslim can undertake the job, with the condition that whoever puts him in charge (in this case the people who elect him) is responsible for monitoring him and preventing him from harming any Muslim in the course of discharging his duties. And Allah knows best.
قال الرملي في نهاية المحتاج 7/407 : ( ولا يستعان عليهم بكافر ) ولو ذميا ; لأنه يحرم تسليطه على المسلم , ولأن القصد ردهم للطاعة , والكفار يتدينون بقتلهم , نعم يجوز الاستعانة بهم عند الضرورة كما نقله الأذرعي وغيره عن المتولي وقالوا : إنه متجه
وفي الحاشية على نهاية المحتاج : ( قوله : ; لأنه يحرم تسليطه على المسلم ) وكذا يحرم جعله جلادا يقيم الحدود على المسلمين اهـ زيادي. أقول: وكذا يحرم نصبه في شيء من أمور المسلمين , نعم إن اقتضت المصلحة توليته شيئا لا يقوم به غيره من المسلمين أو ظهر فيمن يقوم به من المسلمين جناية وأمنت في ذمي ولو لخوفه من الحاكم مثلا فلا يبعد جواز توليته فيه للضرورة والقيام بمصلحة ما ولي فيه , ومع ذلك يجب على من ينصبه مراقبته ومنعه من التعرض لأحد من المسلمين بما فيه استعلاء على المسلمين ويؤيد ذلك قوله نعم إلخ). اهـ.
Hajj Gibril Haddad